Camping spiller en central rolle for dansk turisme. Danmark er kendt som et godt sted at campere med mange forskellige typer campingpladser i forskellig natur.

Campingpladserne lever af at sælge den smukke, danske natur, og Danmark er kendt som en grøn destination, og regeringen og flere turistorganisationer ønsker at benytte denne styrke i markedsføringen af Danmark. Så det er naturligt at kombinere disse to ting for at sætte yderligere skub i den bæredygtige udvikling og tiltrække den stigende gruppe af turister, som sætter pris på bæredygtighed – og den danske natur.

DEL AF GREEN KEY

De første campingpladser i Danmark blev mærket med Green Key i år 2000, men antallet med Green Key i Danmark på grund af manglende målrettethed været begrænset og er her 20 år efter tildelt 6 campingpladser.

TIL GREEN CAMPING BY GREEN KEY

En undersøgelser blandt flere campingpladser, campister og organisationer med relation til camping har vist, at Green Key for campingpladser hverken har ramt det behov, der findes, og ej heller været kommunikativt tæt nok på campingpladserne og campingfolket. Kriterierne skal være tættere på campingpladserne og både navn og logo skal appellere til denne gruppe.

Derfor har Green Key i Danmark valgt at  re-tænke denne kategori under det mere rammende navn GREEN  CAMPING, så ordningen bliver mere indbydende og mindre administrativ tung for campingpladserne, og med færdige, tilpassede kommunikative løsninger, som en del af ordningen.

Green Camping er et Sub-brand eller på dansk tilhørende mærke til Green Key, som sikrer, at krav, udtryk og indhold passere bedre til campingpladser og campister.

Det er i højere grad et koncept med færdige løsninger, som kan bruges direkte eller med få tilpasninger.